En identitetskrise er ofte voldsom at stå i, fordi alt det som man troede var givet, lige pludselig er oppe til debat. I terapien kan vi arbejde med, at du får roen og fodfæstet tilbage.
Har du svært ved at genkende dit spejlbillede? Føler du, at de roller, du spiller i livet, ikke længere passer til dig? Eller har du måske mistet kontakten til, hvad der egentlig betyder noget for dig?
Identitetskriser opstår ofte i livets overgange – når vi skifter job, forlader et forhold, bliver forældre, eller når vi pludselig indser, at det liv, vi lever, ikke længere føles som vores eget. Det kan være en smertefuld oplevelse, men det er også en mulighed for at genopdage og redefinere, hvem du er.
I den eksistentielle terapi ser vi identitetskrisen som en invitation til at udforske, hvad der virkelig betyder noget for dig – og hvordan du kan leve i overensstemmelse med det.
Identitet er ikke statisk, men noget, vi hele tiden skaber og genopfinder. I terapien arbejder vi med at udforske de lag af dig selv, der måske har været overset eller undertrykt. Ved at blive mere bevidst om dine værdier, ønsker og grænser, kan du begynde at forme en identitet, der føles mere ægte og meningsfuld.
Som eksistentiel terapeut, har jeg respekt for, at det kan være virkelig hårdt at stå i en identitetskrise, men jeg ser det også som en enestående mulighed for personlig vækst.
Samtalerne foregår i min klinik på Edvard Griegs Gade 4, stuen, 2100 København Ø.
Det er let at komme til med S-tog. Klinikken ligger 200 meter fra Svanemøllen Station.
Tal med en terapeut, der forstår, hvad det vil sige at stå midt i en identitetskrise.
Jeg har selv oplevet at miste fodfæstet og stille spørgsmål ved, hvem jeg egentlig var. Det var en svær tid, men det var også en tid, der åbnede døren til en dybere forståelse af mig selv. På bagkant kan jeg se, at min identitetskrise gav mig en mulighed for at udvikle mig i en mere positiv retning, men jeg er også klar over, at det var ret svært at få øje på det positive, mens det stod på.
En identitetskrise opstår, når vores opfattelse af os selv bliver udfordret. Det kan ske i forbindelse med store livsændringer, tab, eller når vi pludselig indser, at de måder, vi har defineret os selv på, ikke længere holder. Det kan føles virkelig overvældende.
I den eksistentielle terapi ser vi identitetskrisen som en naturlig del af livet. Vi er ikke født med en fast identitet, men vi skaber den løbende gennem vores valg og erfaringer. Når den gamle identitet ikke længere passer, er det et tegn på, at vi er klar til at udvikle os.
Selvom det måske kan lyde let og enkelt, så kan der godt lægge et stort arbejde i det. Men det gode er, at det er noget, som vi selv har indflydelse på.
I terapien handler det om at finde ud af, hvad det er, der ligger til grund for den opståede krise. Det kan være vidt forskelligt for person til person. Men nogle af de grundlæggende temaer vi undersøger, er f.eks. dine værdier, hvad betyder mest for dig? Dine ønsker. Hvad drømmer du om? Og din selvforståelse. Hvem er du, når du ikke spiller en af de vante roller?
Det handler om at give dig selv tid og rum til at udforske, prøve af og finde ud af, hvad der føles rigtigt for dig. Nogle gange kræver det mod at slippe det gamle og åbne sig for det nye. Men det kan være særdeles frugtbart.
Ja, på mange måder. Selvom en identitetskrise kan være smertefuld, er den også en mulighed for at blive mere autentisk. Når vi slipper de gamle måder at definere os selv på, åbner der sig rum for nye muligheder. Mange, der kommer igennem en identitetskrise, oplever at blive stærkere, mere bevidste og mere i kontakt med sig selv.
I den eksistentielle terapi ser vi krisen som en invitation til at leve mere bevidst og mere meningsfuldt.
Det er lidt ligesom, når politikere siger, at man aldrig må lade en god krise gå til spilde.